:: خانه حجاب صدف گروه های مرجع حجاب ::
Best View in Explorer 9+, Firefox 4+, Chrome 10+ or Opera 11+;
Download the new version and install:
فراخوانی ...
سه‌شنبه 27 شهریور 1397 | 1440/1/7 | Wednesday 19 September 2018
امروز سه‌شنبه 27 شهریور 1397
1440/1/7 | 2018/09/19
یادداشت
  • باید حس مردم نسبت به حجاب تصحیح شود
    به مقوله حجاب می شود از منظرهای مختلف روانشناختی، جامعه شناختی، دینی و حتی جهانی نگریست و کارکرد جهانی حجاب و اینکه چرا امروز، حجاب زن مسلمان، غربی ها را به هراس افکنده است مهم است.  برای این منظور باید به ماهیت وهمی و خیالی فرهنگ و تمدن غربی اشاره کرد، غرب علاوه بر آنکه بر شأن خیالی انسان سوار شده …
  • بیشتر...
تبلیغات
  • گروه های مرجع حجاب
    جمعه 4 اسفند 1391 ساعت 22:41
  • گروه های مرجع حجاب چه کسانی هستند؟ آیا می شود کسانی را در جامعه پیدا کرد که به طور خاص در تعیین نوع حجاب و پوشش جامعه اثرگذاری بیشتری داشته باشند؟ این افراد چه کسانی هستند؟

    ممکن است شنیده باشید که بسیاری از مردم، تولید و عرضه کننده های پوشاک بانوان را مقصرین و مروجین بدحجابی می دانند! ولی این مطلب کاملا روشن است که صرف عرضه یک کالا نمی تواند مشوق خرید آن باشد و بایستی ابتدا یک اتفاق ذهنی در مخاطبین افتاده باشد که انگیزه این خرید را شکل دهد.

    راستی انگیزه خرید و پوشیدن پوشش های متفاوت یا به اصطلاح نامتناسب با فرهنگ جامعه را چه کسانی رقم می زنند؟ به نظر می رسد لااقل از دو زاویه می توان به این مطلب نگاه کرد: یکی افراد اثرگذار و گروه های مرجع از حیث جایگاه اجتماعی آنها و دیگری گروه های مرجع از حیث ابزارهای موقعیت ساز آنها.

    برای پاسخ به سوال اول باید ببینیم عامه مردم دوست دارند وقتی لباس می پوشند شبیه به چه کسانی دیده شوند و در زمره چه آدم هایی به حساب بیایند؟ پولدارها یا بی پول ها؟ اندیشمندان یا هنرپیشه گان؟ جامعه متدین و متشرع یا معمولی ترها؟

    تقریبا امروز به راحتی می توان پاسخ این سوال را داد که پولدارها، هنرپیشه گان و غیرمتشرعین سهم بزرگتری در تعیین نوع پوشش جامعه دارند. تحلیل ارزش گذارانه از این پدیده نشان از یک تغییر در گروه های مرجع جامعه -لااقل در حوزه پوشش- دارد. این تغییر یعنی پول و موقعیت اقتصادی افراد بیشترین ارزش تعیین کننده برای انتخاب شکل ظاهری عامه مردم شده است. کاری به تحلیل عواملی که منجر به این تغییر ارزشی شده است نداریم و برای مطالعه بیشتر در این زمینه به مقاله " حجاب توسعه و توسعه بدحجابی؛ آقای محمد آقابیگی در نشریه سوره اندیشه شماره 58 و 59" ارجاع می دهیم لیکن باید پذیرفت، مادامی که سیاست های کلان جامعه عملا به تقویت ارزش پول و سرمایه در جامعه دامن می زنند، گروه های مرجع فرهنگ ساز در جامعه که مدل زندگی آنها عملا در زندگی بقیه مردم تبلیغ و ترویج می شود، صاحبان پول و سرمایه خواهند بود.

    اما در پاسخ به سوال دوم باید گفت؛ این بدیهی است که بیشترین نقش فرهنگ سازی بر عهده رسانه هاست. هرچند نظامات حاکم بر جامعه نیز در تعیین مشی و مدل زندگی مردم اثرگذارند مثل مسابقه پولدارشدن که توسط نظام بانکی تزریق می شود اما تبلیغات و ارائه الگوها نقش اساسی را برعهده دارند.

    برای فعالین عرصه عفاف و حجاب این مطلب می تواند محل تامل باشد که استفاده از همین ابزار(یعنی نشانه شناسی مقبول زندگی سرمایه داری) در کوتاه مدت می تواند راه گریزی برای ترویج پوشش مناسب در جامعه باشد که البته جای تامل و تدقیق دارد...


    یادداشت هفته | سیاسی
    شماره مطلب: 1279
    دفعات دیده شده: 1968 | آخرین مشاهده: 4 ساعت پیش
تبلیغات
نظرسنجی
سبد خريد

در حال بارگزاری ...