:: خانه حجاب صدف کلید مشکل حجاب نزد «آقایان» است ::
Best View in Explorer 9+, Firefox 4+, Chrome 10+ or Opera 11+;
Download the new version and install:
فراخوانی ...
چهارشنبه 21 آذر 1397 | 1440/4/3 | Thursday 13 December 2018
امروز چهارشنبه 21 آذر 1397
1440/4/3 | 2018/12/13
یادداشت
  • باید حس مردم نسبت به حجاب تصحیح شود
    به مقوله حجاب می شود از منظرهای مختلف روانشناختی، جامعه شناختی، دینی و حتی جهانی نگریست و کارکرد جهانی حجاب و اینکه چرا امروز، حجاب زن مسلمان، غربی ها را به هراس افکنده است مهم است.  برای این منظور باید به ماهیت وهمی و خیالی فرهنگ و تمدن غربی اشاره کرد، غرب علاوه بر آنکه بر شأن خیالی انسان سوار شده …
  • بیشتر...
تبلیغات
  • کلید مشکل حجاب نزد «آقایان» است
    پنج‌شنبه 5 آذر 1388 ساعت 0:00
  • بی حجابی و بدحجابی از مهمترین معضلات جوامع اسلامی است چرا که انسان ها اجتماعی بالطبع اند و نوعاً مهمترین عامل رفتارسازشان «جامعه پذیری» است و این یعنی اگر در جامعه اسلامی، هنجارها شکسته شوند، امکان همرنگ شدن انسان با فضای جدید بسیار است. جامعه سازی با توصیه های فردی تفاوت بسیار دارد هر چند جهت گیری آنها یکی است لذاست که باید به ام المسائل ها و راه حل های ساختاری توجه داشت و از توجه به استثنائات و موارد خاص یا تعمیم آنها ابا کرد.

    امروز، جامعه ایرانی، خصوصاً در شهرهای بزرگ تر و باصطلاح مدرن تر آن، از آفت بدحجابی رنج می برد و متاسفانه در برخی موارد شاهدیم که فضای غالب نیز با بدحجابان شده و این یعنی خطری بزرگ، خیل عظیم تربیت شدگان سنتی خانواده های ایرانی را تهدید می کند.

    پاسخ به نیاز طبیعی زنان

    در پاسخ به این سؤال که «ریشه بدحجابی کجاست؟» ابعاد مختلفی قابل توجه و زمینه های متعددی قابل بررسی است. آری! می توان از عدم تبیین ضرورت حجاب و کارکردهای آن برای زن مسلمان سخن گفت ولی قطعاً یکی از مهمترین پارامترها، توجه به امری ساختاری، به نام «غریزه ذاتی جلوه گری» در زنان است. ودیعه ای از جانب خداوند متعال که با زیبایی و گل صفتی زنان سازوار است و در ساختارهای تکوینی خلقت نیز به خوبی معنا یافته است.

    حس جلوه گری در بیرون به صورت «تبرج» و «علاقه به بروز» و «دیده شدن» ملازم می شود و از آنجا که این حس، ذاتی است پس باید به نحوی ارضاء گردد و امکان سرکوب آن وجود ندارد. حال به مساله اصلی دعوی این مقال می رسیم و آن این است که ارضاء این حس توسط چه کسی صورت می گیرد؟ گر چه نوعاً تایید و تحسین مورد نیاز زنان از طرف زنان نیز مؤثر می افتد اما حقیقت آن است که پاسخ حقیقی و کامل به این «نیاز طبیعی» باید از جانب مردان صورت پذیرد.

    «مرد»، در نقش پدر، پسر و همسر، می تواند و باید رفتارهایی داشته باشد که در صورت ادای صحیح آنها، این «نیاز طبیعی» که به زعم راقم این سطور یکی از اصلی ترین عوامل بدحجابی است به درستی پاسخ داده شده و در آن صورت است که جامعه ای سالم تر را شاهد خواهیم بود. برای اثبات بهتر این دعوی و همچنین ذکر آسیب های عدم توجه جنس مذکر ایرانی به این مساله و نهایتاً راهکارهای اصلاحی، نکات زیر قابل توجه اند:

    آموزش دیدن!

    به دلیل ساختارهای فرهنگی و تاریخی، مرد ایرانی - عمدتاً به همسر خود، ابراز علاقه علنی نمی کند. البته قید «علنی» را در نگاه خوش بینانه می توان مدنظر داشت! این یعنی پسران آن خانه که فردا در نقش همسری خواهند بود نیز از توان لازم برای ارضاء نیاز مذکور زن خویش برخوردار نیستند و همین رفتار، مساله ساز است! اگر دیروز، ساختارهای سنتی اجازه بروز بی مبالات زنان و حضور اجتماعی پررنگ را به آنان نمی داد اما امروز که این موانع وجود ندارند، »امکان» بروز ناهنجار زنان شوهردار در جامعه وجود دارد لذاست که بدحجابی یکی از تبعات آن خلأ در نظام خانوادگی است. نباید تصور کرد که در گذشته، دلیل کمتر بودن بروزهای بیرونی بدحجابی، توجه مناسب به آن از جانب مردان بوده است.

    تنها زنانی که از تقید مذهبی بسیار قوی برخوردار هستند حاضرند با وجود «دیده نشدن» توسط همسران شان، خود را در معرض دید دیگران قرار ندهند و می دانیم که اینان شامل «همگان» نمی شوند. از همین روست که آموزش های قبل و حین ازدواج، که بیانگر وظایف مردان در قبال زنان باشد و ارتباط مؤثر میان زن و شوهر را مبتنی بر ساختارهای شخصیتی آنان تبیین نماید، ضروری جامعه امروز ماست. اینکه در روایات متعدد بر تبرج زن در خانه و تفاوت ماهوی جدی بیرون و درون خانه تاکید شده و از مرد نیز رفتارهای متناسب با آن خواسته شده، ریشه در همین ساختار تکوینی وجود زن دارد که متاسفانه در بسیاری از موارد مغفول عنه واقع شده است!

    در حدیثی از پیامبر «ص»چنین آمده: «اَلْوَدُودُ الْعَفیفَةُ، اَلْعَزیزَةُ فی اَهْلِها، اَلذَّلیلَةُ مَعَ بَعْلِها، اَلْمُتَبَرِّجَةُ مَعَ زَوجِها، الْحِصانُ مَعَ غَیْرِهِ»-(اصول کافی) بهترین زنان شما زنی است که بسیار با محبت باشد، عفیف و پاک‏دامن باشد، نزد اقوامش عزیز و محترم باشد، با شوهرش متواضع و فروتن باشد، برای او خودآرایی و تبرّج داشته باشد و در برابر نامحرم عفیف باشد. یا در حدیثی از امام باقر(علیه السلام) منقول است که: «جَعَلَ اللهُ الذَّهَبَ فی الدُّنْیا زینَةَ النِّساءِ فَحرَّمَ عَلَی الرِّجالِ لُبْسَهُ» خداوند طلا را در دنیا زینت زن قرار داد و بر مردان حرام کرد! از این دست احادیث بسیارند و همگی بر عنصری به نام نیاز به جلوه گری در این گل هستی (در تعبیر ائمه) بنا شده اند.

    شناخت طبیعت دختران

    در ساختار سنتی، رفتار مردان با دختران شان نیز گرچه بهتر است اما توفیر زیادی نمی کند! زندگی های پرمشغله فعلی و از همه مهتر، عدم آشنایی مردان با نیازها و ساختارهای شخصیتی دختران، باعث شده تا نیازهای طبیعی دختران که می تواند به طور سالم و مناسب در محیط خانواده ارضاء گردد مورد بی مهری قرار گرفته و به صورت نیازی سرکوب شده به دریوزگی از بیرون خانه بیفتد! همین است که می بینیم دختران دارای آسیب های اجتماعی فراوان، عمدتاً از خانواده های مساله دار و دارای پدران پرمشغله و بی توجه -چه پولدار و چه فقیر و چه مذهبی و چه غیرمذهبی- برآمده اند!

    اگر در محیط اجتماع، فضاهای سالم ویژه دختران و در محیط خانواده، فضاهای مناسبی جهت بروز صحیح این نیاز طبیعی وجود داشته باشد، جامعه، هرگز شاهد رفتارهایی چنین ناهنجار نخواهد بود و آنگاه است که عوامل غریزی و درونی تخریب آرامش زن رخت برمی بندند و آنگاه توصیه های ایجابی نیز شنیده می شوند. رفتار پیامبر اکرم «ص» با دخت گرامی شان حضرت فاطمه زهرا «س» و توصیه های آنان در قبال دختران، خود، لزوم توجه به این آموزه های حیاتی را بیشتر هویدا می کند.

    به عنوان نمونه در حدیثی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله آمده است: «کسی که از بازار هدیه ای بخرد و آن را برای خانواده اش ببرد، مانند کسی است که صدقاتی را برای افراد مستمند می برد، پس باید هنگام تقسیم هدیه، دختران را مقدّم بدارد؛ زیرا کسی که دخترش را شاد کند، مانند آن است که برده ای از فرزندان حضرت اسماعیل علیه السلام را خریده و در راه خدا آزاد کرده است.» همچنین می فرمایند: «هدایا را در میان فرزندان به عدالت تقسیم کنید. اگر می خواستم فضیلتی را (در تقسیم هدیه میان دختر و پسر) در نظر بگیرم، دختران را (در دادن هدیه) مقدّم می داشتم.» که خود نمونه هایی تامل برانگیز پیرامون لزوم توجه ویژه به دختران اند.

    سردی تبرج با ازدواج

    چنانچه گفتیم، نیاز به دیده شدن در طبیعت زن وجود دارد و این صفت نه تنها مذموم نیست که ملائم طبع او و متناسب با ساختار وجودی اوست از همین رو همواره باید مورد توجه باشد. درست است که اگر در خانواده، به درستی این مساله مورد توجه قرار گیرد، دختری سالم و پاک از آن خانه بیرون خواهد آمد اما خانواده تا سنین خاصی پاسخگوی این نیاز است و طبعاً باید تکمیل آن در خانه همسر صورت پذیرد که متاسفانه ازدواج های به تاخیر افتاده، مانع از این مساله شده اند. بدیهی است که حس تبرج در جامعه با ازدواج به سردی می گراید و در قالبی سالم جستجوگر ارضاء خویش خواهد شد. از این گذشته دختری که بار مسؤولیت همسرداری و خصوصاً مادر شدن را به عهده می پذیرد نوعاً از مراعات ها و مراقبت های ویژه تری در قبال خود بهره می برد.

    قطعاً یکی از عوامل مهم کاهش بی بند و باری و بدحجابی، ازدواج به موقع و مناسب است. چنانچه گفته شد، سآموزش های زوجین نیز در این میان نقش مهمی را ایفا می کنند. اگر ازدواج ها به درستی صورت پذیرند و نظام عاطفی خانواده نیز سلامت لازم را داشته باشد، شاهد طلاق های گسترده و نتیجتا زنان مطلقه ای که دچار عارضه خودآرائی و تبرج در جامعه می شوند نیز نخواهیم بود.

    تربیت پسران حیا دوست

    و نهایتاً اینکه پسران ما در کنار آموزش هایی که باید درباره شخصیت خواهران، مادران و همسران خود ببینند باید به ارزشی به نام حیا و حجاب نیز معتقد و علاقمند باشند و از همین روست که سخن گفتن از حیا و حجاب فاطمی نباید صرفاً در دستور کار مدارس دخترانه قرار داشته باشد.

    پسرانی که حیا را ارزش بدانند آن را امروز از مادران و خواهران خود و فردا از همسران و دختران خود مطالبه خواهند کرد و در راستای تعمیق و ترویج و تحقق آن نیز تلاش خواهند نمود. آموزش نسل پسرانی که چنین باورهایی را دارند شاید بهترین سرمایه گذاری برای داشتن خانواده هایی سالم در آینده ای نه چندان دور باشد. نسلی که هم به وظایف خود در قبال دیگران آشنا و عامل باشد و هم مطالبات خود از آنان را به درستی بشناسد و بخواهد.

    در نهایت ذکر این نکته نیز ضروری است که بر اساس باور ما، اساسی ترین عامل بدحجابی، «دوری از معنویت» است اما آنچه به صورت ساختاری می تواند عوامل مهیج و فسادزا را دور کند و در آرامشی طبیعی، بسترساز تاثیر عمیق تر آموزه های دینی گردد، توجه به این عوامل طبیعی و خدادای است. با چنین واقع بینی و توجه است که زینت تقوا و عفاف در جامعه، به ارزشی فراگیر بدل خواهد شد. ان شاء الله



    یادداشت هفته | اجتماعی
    شماره مطلب: 441
    دفعات دیده شده: 2152 | آخرین مشاهده: 11 ساعت پیش
تبلیغات
نظرسنجی
سبد خريد

در حال بارگزاری ...